Ponieważ sezon 2020 królowej motorsportu zbliża się wielkimi krokami, czas zastanowić się nad tym, co możemy obstawić w zbliżającym się wyścigu o Grand Prix Australii. Chciałbym także wyjaśnić kilka istotnych czynników, które mają wpływ na to czy odpowiednio dobraliśmy zakład.

Pierwszym podstawowym faktem przy stawianiu na Formułę 1, jest oszacowanie jaki procent kierowców wygrywa dany wyścig startując z pierwszego pola startowego. Uśredniając, można powiedzieć iż jest to połowa, niemniej w dużej mierze zależy to od toru, bowiem dużo wyższy procent będzie na Monzy, a znacznie niższy od średniej na Silverstone. Wszystko zależy od charakterystyki toru.

Poniżej przedstawimy kilka innych czynników jakie należy wziąć pod uwagę obstawiając wyścigi Formuły 1.

  • Pogoda – jest to jeden z czynników dzięki, któremu możemy bardzo dużo zyskać, sprawdzając aktualne warunki atmosferyczne panujące na torze. To pozwoli nam przeanalizować, który zespół dobrze radzi sobie w deszczu, a który nie. To samo dotyczy zawodników, przy czym zawsze więcej problemów mają debiutanci.
  • Opony – jeśli jest się fanem Formuły 1, nie można zapomnieć o oponach. Opony odgrywają bardzo dużą rolę w wyścigach Formuły 1, ze względu na to, że każde auto musi się do nich dopasować. W tym przypadku istotne jest, aby wziąć pod uwagę styl jazdy kierowcy (zarządzanie ogumieniem), a także pogodę i rodzaj strategii jaką zastosuje zespół.
  • Charakterystyka toru – każdy tor jest inny, choć zdarzają się obiekty z podobną charakterystyką. Jednak tory są szybkie, wolne i pośrednie, mają długie proste, krótkie proste, mało zakrętów i strasznie zapętlone. Tutaj dużo możemy wyciągnąć z treningów i nieco z kwalifikacji. Ważne jest aby dokładnie przeanalizować przyzwyczajenie kierowców do danego obiektu, poszczególnych zakrętów itp. Wszystko to co powoduje, że kierowca jest dobry lub przeciętny na danym obiekcie.
  • Informacje przed wyścigiem – znając specyfikę Formuły 1, aby nie pomylić się przy obstawianiu musimy być na bieżąco z newsami. Może zdarzyć się tak, że zespół musi dokonać wymiany jakiegoś komponentu etc, w związku z tym zostanie ukarany kilkoma pozycjami w dół na starcie. Jednak kary stosowane są również za niebezpieczną jazdę, zbyt wolną jazdę na okrążeniu zjazdowym itp. Śledźmy stronę oficjalna, a także media społecznościowe.
  • Nowinki techniczne, nadinterpretacja przepisów – Formuła 1 to wyścig zbrojeń, od marca, aż po grudzień. Bogatsze zespoły niemal co wyścigowy weekend mają jakieś nowe elementy w swoim samochodzie. Mniejsze ekipy, raz na dwa, trzy miesiące. W związku z tym, analiza techniczna i wyciąganie właściwych wniosków po treningach, w którym zastosowano pakiet poprawek, może dać przewagę nad bukmacherem.
  • Strategia wyścigowa – pomimo dominacji Mercedesa od kilku sezonów, statystyka i tak pokazuje, że ciężko wygrać jest trzy kolejne Grand Prix. Tym samym lepiej pomyśleć jest, nad zmianą zwycięzcy po dwóch wygranych z rzędu. Kurs na faworyta spada, a statystyka robi swoje.

Konkluzja i przykłady dodatkowych zakładów

To chyba podstawowe informacje, jakie należy wziąć pod uwagę przy obstawianiu Grand Prix. Oczywiście istnieją u bukmacherów także zakłady sezonowe. Niemniej, obstawianie przed sezonem jest nieco ryzykowne. Weźmy na przykład rok 2019, gdzie faworytem do korony był Sebastian Vettel, który bardzo dobrze zaprezentował się w przedsezonowych testach. Jakież zdziwienie zapanowało w Australii, kiedy to Mercedes odkrył swoje karty… Dlatego lepiej poczekać 3-4 wyścigi i dopiero postawić. Jeśli faworyt będzie zdecydowany, to niewiele stracimy, jeśli jednak dobrze odczytamy dane z wyścigów, które się odbyły, mamy większe szanse na wygraną. Biorąc także pod uwagę w jakim stopniu ekipy wdrażają poprawki w sezonie. Ma to także wpływ przy wyborze zwycięzcy wśród konstruktorów. Przy czym tutaj dodatkowo musimy wziąć pod uwagę formę drugiego kierowcy. Jeszcze na koniec, nie stawiajcie zakładu na „Najszybsze okrążenie w wyścigu” po tym jak zakończa się kwalifikacje, ponieważ wpływ na prędkość na torze podczas wyścigu ma wiele czynników. Od zaplanowanej strategii, poprzez czynniki losowe, jak zmiana ogumienia pod koniec zawodów (przy komfortowej przewadze) w celu przejechania najszybszego kółka i zgarnięciu jednego punktu za najszybsze okrążenie. Często zdarza się, że kierowca nie startujący z Pole Position ale prowadzący w wyścigu nie ma najszybszego okrążenia, bowiem jeśli zbuduje wystarczającą przewagę, stara się minimalnym nakładem sił dojechać do mety, natomiast za jego plecami często rozgrywa się walka.

Podsumowanie

Obstawianie Formuły 1 niesie za sobą możliwy zysk. Trzeba tylko właściwie analizować sytuację i szukać informacji. Sport motorowy nie jest tym samym co piłka nożna czy koszykówka, gdyż ma znacznie więcej zmiennych, jak pogoda, wypadek, awaria auta, zły dobór opon, strategia, czy nieudany pitspop. Ważnym jest, aby nie poddawać się po kilku niepowodzeniach – jeśli mamy świadomość, że nasze myślenie jest właściwe.